ارتودنسی, انواع، معایب، مزایا و کاربردهای آن

ارتودنسی, انواع، معایب، مزایا و کاربردهای آن
16 بهمن 1402

 ارتودنسی دندان نوعی درمان دندان پزشکی است که دندان ها را صاف و مرتب می‌کند و چینش دندان ها را اصلاح می کند، همچنین مشکلات بایت یعنی نامناسب بودن سطح تماس دندان های بالا و پایین با یکدیگر را بهبود می بخشد.

نمونه درمان ارتودنسی ثابت دندان

 

یکی از پرتقاضاترین خدمات و درمان‌های دندان‌پزشکی حال حاضر، درمان ارتودنسی است. این درمان را می‌توان برای افراد با شرایط مختلف و در سنین متفاوت انجام داد. ارتودنسی انواع مختلفی دارد و شرایط و شیوه انجام آن هم بسته به شرایط متفاوت است. در این جا با ما همراه باشید تا در خصوص ارتودنسی، معایب و مزایایی که دارد صحبت کنیم و کاربردهای این روش درمانی پرکاربرد را بشناسیم.

 

با ارتودنسی دندان قبل و بعد چه تغییری می کنید؟

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که ارتودنسی دندان دارد، این است که باعث زیباتر شدن و مرتب شدن دندان‌های شما می‌شود. اگر دندان‌های شما در یک ردیف در کنار یکدیگر قرار نگرفته‌باشند و یا فک شما به خوبی روی هم چفت نشود، این روش زیبایی و درمانی دندانپزشکی می‌تواند دندان‌های شما را مرتب کند. از طرفی می‌توان با کمک این روش، حرف زدن و اشکالات در جویدن را نیز برطرف کرد. پس قبل از انجام ارتودنسی اگر دندان‌های شما نامنظم بوده‌است‌، بعد از آن دندان‌های شما منظم خواهد شد. اگر از قبل فک شما اوربایت و یا آندربایت بوده‌است، بعد از آن فک شما به نسبت قبل بهتر روی هم قرار خواهد گرفت.

 

ارتودنسی دندان چیست؟ چه انواعی دارد و چگونه انجام می شود؟

 

 

انواع ارتودنسی کدامند؟

به‌صورت کلی درمان ارتودنسی با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. اولین دسته‌بندی برای انواع ارتودنسی، دسته‌بندی بر اساس نوع مشکل است. اگر مشکل از دندان‌ها باشد، ارتودنسی دندان انجام خواهد‌شد. برای مثال ممکن است ارتودنسی برای تمام دندان‌ها یا تنها برای برخی دندان‌ها انجام شود. اما در مواردی که مشکل از فک و است، ارتودنسی فک انجام می‌شود که ارتودنسی فک پایین، ارتودنسی فک بالا و پایین از انواع آن است.

 

 

رایج‌ترین روش‌های ارتودنسی شامل موارد زیر می‌شود:

  • ارتودنسی سنتی
  • مینی اسکرو
  • ارتودنسی به روش دیمون.

 

جدیدترین روش ارتودنسی دندان- انواع ارتودنسی- کلینیک شبانه روزی رایا

 

 

دسته‌بندی دیگر، ارتودنسی ثابت و متحرک است که در ادامه بررسی می‌کنیم.

 

 

۱. ارتودنسی ثابت (ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی رنگی)

یکی از روش‌های ارتودنسی، ارتودنسی ثابت است.همان‌طور که از نام آن پیداست این ابزارها به دندان چسبیده و توسط بیمار قابل جداشدن نیست. این روش درمانی بیشتر برای جابه‌جاکردن دندان‌ها و درمان ناهنجاری‌های دندانی استفاده می‌شود. ازاین‌رو درمان ارتودنسی ثابت را به‌عنوان ارتودنسی دندانی هم می‌شناسند. در ارتودنسی ثابت از ابزارها و دستگاه‌های مخصوصی استفاده می‌شود که رایج‌ترین وسایلی هستند که امروزه برای درمان ارتودنسی استفاده می‌شوند.

این روش خود به ۲ دسته فرعی تقسیم می‌شود:

  • ارتودنسی ثابت معمولی یا ارتودنسی رنگی (انواع رنگی مختلف هستند؛ مثلا رنگ ارتودنسی بنفش یا رنگ ارتودنسی طلایی)
  • ارتودنسی ثابت نامرئی.

ارتودنسی ثابت دو فک و نکات مربوط به آن - کلینیک سبز

 

ارتودنسی بهتر است یا لمینت؟

تفاوت لمینت و ارتودنسی این است که ارتودنسی بیشتر جنبه درمانی برای ناهماهنگی دندان‌ها دارد. به این معنی که وقتی فک‌ها و دندان‌های افراد دارای ناهماهنگی بسیار شدید است، نیاز به ارتودنسی دندان دارند. اما لمینت دندان بیشتر یک عمل زیبایی است.

 

مزایای ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی دندان مزیت‌های بسیار زیادی دارد. برخی از آنها شامل موارد زیر هستند:

  • این روش درمانی بسیار مؤثر می‌تواند به اصلاح ناهنجاری دندان و فک کمک کرده و از نظر زیبایی‌شناختی تأثیر زیادی در بهبود ظاهر افراد خواهدداشت.
  • دستیابی به یک ظاهر متعادل، لبخند زیبا و زیبایی چهره از مزیت‌های استفاده از روش درمان ارتودنسی است.
  • این روش درمانی می‌تواند به رفع مشکلات ژنتیکی فک و دهان هم کمک کند. درمان ناهنجاری‌های فک برای سلامتی افراد اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • روش‌های درمانی ارتودنسی می‌تواند به نوبه خود موجب پیشگیری از مشکلات بعدی هم شود. برای مثال مشکلات بلع و جویدن معمولا با ارتودنسی برطرف می‌شوند.
  • بسیاری از افراد برای رفع مشکلات فک و مفاصل آن، مانند ضعیف‌شدن مفاصل فک و قفل‌کردن فک به درمان‌های ارتودنسی نیاز دارند. این درمان‌ها می‌توان عوارض و مشکلات ناشی از این ناهنجاری‌ها را کاهش دهد یا از بین ببرد.
  • یک‌دست‌شدن دندان‌ها و رفع ناهماهنگی‌های ایجاد‌شده در دهان، خصوصا بیرون‌زدگی از لثه‌ها یا روی‌هم رشدکردن دندان‌ها می‌تواند ریسک پوسیدگی و عفونت‌های لثه و دندان‌ها را افزایش دهد. درمان ارتودنسی می‌تواند از بروز این مشکلات تا حدود زیادی جلوگیری کند.
  • به‌صورت کلی درمان‌های ارتودنسی می‌تواند موجب افزایش سلامت دندان‌ها و افزایش طول عمر آنها شود.

 

ارتودنسی ثابت چیست؟ - دکتر جمیلیان

 

قبل از ارتودنسی چه کارهایی باید انجام داد؟

برای شروع مراحل انجام ارتودنسی، ابتدا بیمار باید به یک متخصص ارتودنسی یا دکتر ارتودنسی دندان مراجعه کند. در این مرحله یک معاینه کامل انجام می‌شود. این معاینه شامل موارد زیر است:

  • بررسی دندان‌ها
  • عکس‌برداری از دندان‌ها با اشعه ایکس
  • ساختن مدل‌های گچی از دندان‌ها و غیره

 

 

 

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
امتیاز دهید:
0 از 5